جامع ترین ترین اخبار و اطلاعات فناوری و موبایل جامع ترین ترین اخبار و اطلاعات فناوری و موبایل .

جامع ترین ترین اخبار و اطلاعات فناوری و موبایل

نگاهی به هدست هولولنز 2 ؛ جادوی واقعی مایکروسافت (بخش 3)

ویژگی ردیاب چشمی می‌تواند جایی را که با استفاده از دوربین داخلی هدست به آن آنگاه می‌کنید را تشخیص دهد؛ بنابراین برای تشخیص صحیح نباید سر خود را حرکت دهید. حالا هولولنز 2 نیز این ویژگی را به ویژگی‌هایش اضافه کرده است. گفتنی است که این دستاورد مایکروسافت دارای ردیاب چشمی و سنسور تشخیص عمق میدان بوده که روی پل بینی کاربر قرار داد و می‌تواند عمق محیط را تشخیص دهد و نگاشت را انجام دهد.

 درواقع ویژگی ردیاب چشمی در هولولنز 2 دو هدف مشخص دارد: یکی اینکه می‌تواند حرکت چشم را ارزیابی کند و دیگری اینکه در تعامل با اشیای مجازی نیز استفاده شود. همچنین جالب است بدانید مایکروسافت از دوربین‌های جدید ردیاب چشمی برای تشخیص هویت بایومتریک نیز استفاده می‌کند. واقعیت این است که هولولنز 2 دارای ویژگی اسکن عنبیه از طریق ویندوز هلو (Windows Hello) بوده و بنابراین کاربران با استفاده از آن به سرعت می‌توانند وارد حساب شخصی خود در ویندوز نیز شوند و یا تنظیمات مورد نیاز هدست را انجام دهند.

دیگر نکته جالب در مورد ویژگی ردیاب چشمی هولو لنز 2 این است که این هدست واقعیت مجازی می‌تواند توسط عینک نیز به خوبی کار کند. چراکه کاربران در استفاده از بسیاری هدست‌های واقعیت مجازی در حالی‌که عینک به چشم دارند، قادر نخواهند بود از این ویژگی استفاده کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده دموی Vive Pro Eye اچ تی سی نشان می‎‌دهد که این هدست نیز گاهی اوقات زمانی که کاربر عینک به چشم دارد، نمی‌تواند از این ویژگی به خوبی پشتیبانی کند. مگر اینکه کاربر اندکی هدست را بر روی سر خود شل کند. این در حالی است که استفاده از ردیاب چشمی در کاربران عینکی بدون دردسر و هیچ کار اضافه‌ای در هدست هولولنز 2 صورت می‌پذیرد.

طی بررسی انجام شده توسط کارشناس سی نت مشخص شد ویژگی ردیاب چشمی، عملکرد سریعی در هدست واقعیت مجازی هولولنز 2 دارد و حتی بدون حرکت سر، شی مجازی می‌تواند انتخاب شود. به‌عنوان مثال در آزمایش انجام شده، چند شی کریستالی انتخاب شد که کاربر با نگاه توانست آن‌ها را از بین ببرد. البته باید بگوییم که ردیاب چشمی کاربردهای مهم‌تری نیز دارد؛ به‌عنوان مثال می‌توان از این ویژگی در نرم افزار شرکت‌هایی همچون Tobii که از ردیاب چشمی برای ایجاد تجزیه و تحلیل جداولی با داده‌های پیچیده و بهبود آموزش استفاده می‌شود، بهره گرفت.

این در حالی است که امکانات تصویری بزرگ‌تر در ویژگی ردیابی چشم از جمله شاخصه‌های مهم هولولنز 2 محسوب می‌شود. کارشناس فنی مایکروسافت در این باره می‌گوید دوربین‌های ردیاب چشمی مایکروسافت هولولنز 2 می‌توانند احساسات شما را نیز از تغییرات چشم ارزیابی کنند. درواقع این بررسی‌ها می‌تواند شامل کوچک شدن چشم و همچنین حرکاتی مانند زل زدن و … نیز باشد.

در نهایت، میدان دید گسترده‌تر هولولنز 2

 

اگر هولولنز 2 ویژگی میدان دید یا در واقع عمق میدان گسترده‌تر را ارائه ندهد، درواقع نمی‌توانیم آن را یک هدست واقعیت مجازی جادویی پیشرفته بشناسیم. گفتنی است که نسخه اولیه هولولنز میدان دیدی تقریبا 30 درجه‌ای داشت که اشیای مجازی را از طریق دریچه‌ آن می‌توانستید در فاصله چند اینچی جلوی چشم خود مشاهده کنید.

 

اما حالا شاهد زاویه دید گسترده‌تری یعنی زاویه 52 درجه‌ای در هولولنز 2 هستیم که مایکروسافت در این باره می‌گوید، بیش از دو برابرعمق میدان در این نسخه بیشتر شده است. به‌طوری که به نظر می‌رسد مشاهده هولوگرام‌ها از طریق دریچه تعبیه شده به اندازه یک جلد کتاب رمان باشد.

علاوه بر این اندازه عمودی محیط قابل مشاهده نیز بیشتر شده است. همچنین در نمایش تصاویر اشیای مختلف نیز تقاوت‌هایی وجود دارد. به‌عنوان مثال، افکت سه بعدی تصاویر که در نسخه اولیه وجود داشت، در هولولنز جدید مشاهده نمی‌شود و البته در آزمایش نیز اثبات شد که واقعا عمق میدان گسترده شده است؛ به‌طوری که جالب است بدانید عمق میدان هولولنز 2 حتی از هدست واقعیت مجازی مجیک لیپ وان که زاویه بزرگ‌تری از هولولنز اولیه دارد، بیشتر است.

 

علاوه بر عمق میدان، در این گجت رزولوشن مؤثر نیز افزایش یافته است که مقدار آن معادل 2K برای نمایشگر هر چشم خواهد بود. این در حالی است که نسخه پیشین هولولنز برای هر چشم رزولوشن 720 پیکسل را ارائه می‌داد. اما چگالی تصاویر با هم برابر بوده و هم هولولنز اولیه و هم نسخه جدید از 47 پیکسل در هر درجه سود می‌برند. این مقدار با PPD بیان می‌شود. گفتنی است که PPD راهی برای ارزیابی چگالی پیکسل‌ها در نور مانند مقیاس پیکسل در اینچ تبلت یا موبایل هوشمند است. کیپمن (Kipman) عضو واحد فنی مایکروسافت به‌طور موثر این سطح رزولوشن را «رتینا» معرفی می‌کند.

باتوجه به این موضوع باید بگوییم که رزولوشن اشاره شده در بالا بسیار بالاتر از هدست‌های واقعیت مجازی معمولی است و جلوه‌های هلوگرام نیز به مانند آنچه که در هولو لنز نسخه اولیه و مجیک لیپ وان شاهد هستیم، همچنان خیره‌کننده هستند. به‌طوری که در بررسی انجام شده توسط خبرنگار سی نت، هولوگرام‌های نشان داده شده به اندازه کافی شفاف و روشن در فضای داخلی به نطر می‌آمدند و بنابر ادعای مایکروسافت، در فضای خارج از ساختمان نیز از چنین کیفیتی برخوردار هستند.

در بخش گرافیک هلولنز 2 نیز باید بگوییم تغییری در مقایسه با هولولنز 1 در این نسخه مشاهده نمی‌شود؛ به استثنای اینکه محدوده دید گسترده‌تری را نیز به ارمغان آورده است. با این حساب خوب است اشاره کنیم که براساس پردازنده‌، هدست مجیک لیپ وان ممکن است در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. البته این در حالی است که می‌توانیم در استفاده‌های مبتنی بر سرویس غیر ابری با صراحت این موضوع را بیان کنیم. 

کارشناس اپتیک مایکروسافت بیان می‌کند که چگونه نمایشگرها با نمودارهای مختلف و ذره‌بین کار می‌کنند. مانند اولین هولولنز، ساختاری که امواج را روی محافظ چشم هدایت می‌کنند، باعث شکست نور خواهند شد و با سیستم مکانیکی میکروالکترونیک که از Lغیر مجاز می باشد (کریستال مایع روی سیلیکون) استفاده می‌کند، به چشم می‌رسند.

در ادامه مقایسه هلولنز 2 با نسخه اولیه هلولنز باید گوییم که نسخه اولیه، نمایشگر کوچکتری با میدان دید محدودتر داشت، اما در طرف مقابل هلولنز 2 براساس یک سیستم لیزر آینه‌ای طراحی شده است که به کمک لیزر، 120 فریم در ثانیه را برای نمایش تصاویر تولید می‌کند. به معنای واقعی نمایشگر هولولنز جدید مانند نسخه پیشین است اما با سرعت بالاتری در نمایش تصاویر طراحی شده است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۱:۳۳ توسط:Polar bear موضوع: هدفون و هدست نظرات (0)